Wednesday 11 March 2020

Tadika Iman ELC

For almost 3 years kami hantar anak ke Tadika Iman kat JB ni, rasa macam nak share our own experience. Kami start hantar Amna since Amna 4 tahun, 2017 sampai la Amna 6 tahun, kat same branch. Firstly, kami tahu kewujudan Tadika Iman ni pun dari kawan. Memandangkan tadika yang kami nantikan belum bukak lagi di kawasan kami tinggal, so kami pun hantar la Amna mengikut suggestion kawan.

Yuran bagi tadika Iman sama macam any good reputable tadika yang ada nama. Which is, for pendaftaran kali pertama, required lots of money sebab including fee for bulan Jan dan bulan November. Rasanya, itu biasa la kan. We're talking bout full day punya class. Yang half day pun sama rasanya, cuma montly saja yang berbeza. Fee ni termasuk la baju dan sekian peralatan. For anak 5 dan 6 tahun, boleh repeat pakai baju yang sama saja.

Persekolahan. Okey. Ni macam biasa la. mana-mana tadika swasta, maybe akan beroperasi sama saja, from7.00 to 6 pm.

Kalau dari segi yuran, rasa sama saja la dengan tadika swasta yang lain. Tadika Iman ni dah beroperasi for more than 20 years, ini untuk salah satu branch. Jadi, ada branch yang baru and ada branch yang lama. From what we heard, usually parents yang hantar sini, memang dah aim untuk sekolahkan anak di Sekolah Al-Hidayah, salah satu sek agama yang bagus di JB ni. Rasanya, founder pun orang yang sama.

Kat sini medium perantara adalah bahasa melayu. Dari segi keagamaan, tadika Iman memang sangat bagus. Our kids, sampai umur 5 tahun, dah banyak surah yang boleh depa hafal. Around 12 atau lebih surah la yang betul-betul depa boleh hafal. Sekali dengan all the doas, and everything. This is the basic foundation for us. Anak kena hafal awal sebab surah-surah ni la yang kita akan praktik sampai besar. 6 years, memang dah solat kat sekolah, solat zohor and Asar. Bab agama, alhamdulillah, memang dah kenal dan sebagainya. Belajar jawi and everything. Especially, darjah 1 sek agama Johor, semuanya dalam jawi. Imagine kalau anak belum kenal, banyak la kita kena guide anak.

Kalau dari segi akademik, macam biasa. For our daughter, alhamdulilah, 6 tahun dah boleh baca dengan lancar. Kiranya, masuk 6 tahun, memang teacher dah suruh bawak balik buku cerita untuk baca kat rumah. Untuk anak yang 5 tahun, still lagi kena baca buku suku kata tu kan. Ini berlainan pulak dengan anak lelaki kami. This year dah 6 tahun. Masih lagi kami kena guide. Ya la. Ragam anak ni lain-lain kan. Overall, ok saja la perkembangan anak-anak ni. Bagusnya tadika Iman ni, setiap Khamis hari sains. macam-macam gadget(peralatan pembelajaran) yang depa bawa baik. rasa standard tadika nowadays la kan. Macam-macam belajar kat sekolah.

And tadika Iman bukannya exam oriented. means tak ada exam. Anak-anak belajar, bermain. Itu yang setiap 3 bulan, mesti ada parents teacher meeting untuk tahu perkembangan anak. Overall, anak kami nampak happy. Ada banyak permainan pembelajaran, main taman. Kiranya, bukannya rigid duduk dalam kelas dan belajar. Teachers banyak guna alat bantuan yang sangat menarik untuk anak-anak.

Every 3 months, biasanya akan ada perjumpaan parents teacher. So, kita boleh tahu perkembangan mental dan emosi anak, pembelajaran dan boleh la melawat sekolah anak kan. For us, sangat memadai untuk kami ambik tahu dan discuss dengan teacher.

Tadika Iman ni, usually setiap tahun akan ada hari sukan. Dia akan bahagi ikut zon utara, zon tengah dan zon selatan. Ada beberapa gabungan tadika dari zon selatan ni. Tahun 2017, hanya melibatkan anak-anak saja. Semenjak tahun 2018, parents pun join sekali. Macam sukaneka la. Main dengan anak-anak sekali. From baby, sampai anak dah besar, semua boleh join. Tadika Iman jugak ada banyak aktiviti menambah ilmu untuk parents. Selalu akan diberitahu awal dan free sebab dah include dalam fee awal tahun dulu.

Since kami pun dah pindah kawasan, kami tukarkan anak ke branch yang lagi dekat. So, start from that, banyak jugak yang rasanya nak kongsi ilmu dengan orang lain. Dulu, waktu nak cari tadika untuk Amna, merata cari review/kongsi pengalaman rakan lain. Sangat la susah. Jadi, terasa pulak nak kongsi kat blog. This is my personal opinion, mungkin jugak tak sama opinion kita kan. tapi, boleh la kongsi sama-sama.

Tips pilih tadika anak;

1) Tengok location
Kalau boleh, cari location yang senang dengan kita. Senang tu, dari segi masa ambik dan masa hantar. Kita nak spend time dengan anak jugak kan. Kalau jauh dan menyusahkan, cari la pilihan yang lagi baik. Kalau dah pilih taska yang kita nak walaupun sukar, kena bulatkan tekad.

2) Keadaan taska
We both prefer taska yang luas. Rumah corner lot atau rumah double storey or single storey tapi ada kawasan yang luas. Kami agak kurang gemar kalau taska hanya di lot rumah kedai bahagian atas (ini berdasarkan personal experience kami). Bagi kami, kawasan luas, anak-anak senang bergerak, ada tempat main, tak perlu nak bersempit-sempit dan paling penting, kawasan yang selamat. Ini sebabnya kami stick dengan taska yang sama hampir 3 tahun. Kawasan dia sangat luas. Kami pernah survey tempat lain, tapi rasa macam kurang sesuai untuk anak kami. Tau la. Anak lelaki. Lagi la ligat dia tu macam mana kan.

3) Modul pembelajaran/Teachers
Yang ni pun penting since asas kita hantar anak sekolah, sebolehnya untuk anak mengusai sesuatu kan. Kami tidakla terlalu strict dengan anak. Asalkan, anak kami boleh belajar dan happy, we were more than that. Anak boleh menguasai 3M tu dah cukup untuk kami. Selebihnya, kita usaha la kan.

4) Bilangan pelajar
Ok. Yang ni jadi point ke 4 dan menjadi comparable untuk kami bila anak kami berpindah cawangan. For us, anak lelaki kami lagi sesuai belajar dalam group yang kecik. Previous taska rasa macam ada lagi ramai anak-anak. Jadi, kita sedia maklum la. Kalau anak kita jenis required attention, mungkin kurang sesuai kerana teacher pun banyak benda nak kena buat. For us, new branch ni, nampak lagi tersusun dan kemas (kemas dari segi managing). Mula bila hantar anak ke tempat baru, kami takut kalau dia tak boleh catch up. For 3 months, alhamdulillah. nampak positive progress untuk anak kami.

4) Yuran
Kadar mahal atau murah sebenarnya, bergantung pada poket kita. Mampu bagi setiap orang tu tak sama. Jadinya, ukur la pada tahap kewangan kita. There were lots of tadika/taska out there. Mesti ada salah satu yang sesuai dengan kita, samaada yang kerajaan atau yang swasta, yang penting niat untuk kita bagi anak bergaul dan belajar tu tercapai. Jadi pilih la, baca dan banyak tanya dengan kwan-kawan untuk tahu kesesuai taska pilihan.  Rasanya, yang paling penting, bila kita melawat taska tu, kita akan rasa, keselesaan. Insyallah, anak kita pun akan selesa jugak.

Sekian la bebelan dah lama tak menulis.

Till then, bye.

No comments:

Post a Comment